Zuid-Afrika op zijn mooist! (Else)


Donderdagmorgen 09.00u worden we opgepikt door een "driver" van de reisorganisatie, waarbij we een uitstap naar Pilanesberg National Park hebben geboekt. We hebben een rit van 2,5 uur voor de boeg, tijd dus voor een praatje. In mei zijn er net zoals bij ons verkiezingen. Er zou hier nog steeds heel wat corruptie zijn in hogere regeringskringen. Daarin kan je met democratische verkiezingen verandering brengen, lijkt me. Maar voor T is het niet zo eenvoudig. Als je kiest voor een kandidaat, die het meest aansluit bij je eigen idealen, maar het gaat om een man "who's hungry", dan zal die altijd in de eerste plaats in eigen en familiale noden trachten te voorzien, zo meent hij. De huidige president "who has his own cattle" is in dat opzicht een goede kandidaat, want hij heeft voldoende schaapjes op het droge om belastinggeld niet voor zichzelf te gebruiken, zo begrijp ik.


Na een kort bezoek aan Sun City, lunchke aldaar, houden we halt bij een "African market" met plaatselijk ambachtswerk.


De ark van Noach, met koppeltjes van alle dieren, zodat voortbestaan na de zondvloed verzekerd was.  Noach himself was ook niet alleen, zoals je kan zien...en wat ik niet wist.


Pilanesberg.  Onze safaritenten waarin we 2 nachten/dagen zullen doorbrengen. Zeer ruim en "well equiped". Electriciteit: licht en schakelaars, een ijskast en een ventilator...Maar veel meer tijd dan om onze rugzak op het bed te zwieren hebben we niet, want ons wacht een eerste game-drive bij valavond.


En daar gaan we...in een truck vol toeristen van overal. Onder andere Britten en die haal je er toch zo uit omwille van hun aanstekelijke humor. "The gamedriver" is eveneens gids en probeert ons zo goed mogelijk te informeren. En hier dan een paar foto's van al het mooie dat we zien...


impala's (antilopen)


en olifanten...wat een mooie dieren, ze bewegen zo statig en traag, maar zelfzeker. Deze solitaire "bachelor" heeft zijn kudde verlaten, hij is ongeveer 27 jaar. Toch zal hij zijn familie  nog regelmatig bezoeken.


Lake Mankwe, een met water volgelopen vulkaankrater vormt het centrum van het grote nationaal park. Hierin liggen hippo's te baden. Het zijn opvallend rustige dieren, die enkel gras eten, maar zeer agressief uit te hoek kunnen komen als je hun territorium betreedt. Ze zijn bijzonder snel. Overdag bij grote hitte liggen ze in het water af te koelen. Ze hebben een erg fijngevoelige huid, die tot bloedens toe kan barsten door uitdroging bij te fel zonlicht. Wij bewonderen hen vanop veilige afstand.


Giraffen, steltlopers, maar het is hun lange nek die hen iets voorhistorisch geeft, vind ik. Ze vallen hierdoor ook erg op in het landschap.


Zebra's. Hun strepenmotief is even uniek als een vingerafdruk.


White rhino's. Oorspronkelijk "wide" verwijzend naar hun brede "mouth". Nadien vervormt tot "white". Deze eten gras en hun kop hangt dus naar beneden. Black rhino's eten bladeren en richten zich meer op. Zo kan je hen van elkaar onderscheiden. 


De zon gaat onder en een volle maan wordt zichtbaar. We keren pas laat terug. Linda en ik eten nog een licht avondmaal.  We praten over de game-drive en onze stage-ervaring, die erg gelijklopend is, nu ik ook op een ward sta. Rond 22.00u zoeken we onze tent op en ik val als een blok in slaap onder het zinderend getjirp van krekels.


De volgende morgen moeten we er alweer in alle vroegte uit...voor een tweede game-drive. 's Morgens en 's avonds, verplaatsen de dieren zich om voedsel te zoeken en worden hierdoor meer zichtbaar.  Overdag bij grote hitte, liggen ze te slapen in het hoge gras. Daarom zitten wij al om 05.15u in een truck. We nestelen ons knus onder een deken, dat de game-driver ons aanreikt. We zijn er klaar voor, maar wrijven toch nog wat slaap uit onze ogen...Het is immers al de hele week vroeg opstaan voor ons.
     

Dit keer wil de game-driver erop uit "to find some cats": luipaarden en leeuwen. Hij staat via een walkie talkie in verbinding met andere game-drivers. En zo kunnen we van zodra er ergens een leeuw gespot wordt, onmiddellijk in een grote stofwolk wegstuiven om te gaan kijken. Is best wel spannend. Maar we zien een ander mooi, mager dier: een gnoe, "wildebeest" in het Afrikaans.


En dan... zo mooi, een vervagende maan en...


mornin' has broken...zo overweldigend.  Om heel stil, neus boven het dekentje van te genieten.


We zien olifanten, giraffen, zebra's, hippo's en rhino's...zelfs een slang.  
Omstreeks 08.45u worden we terug gebracht. Tijd voor een uitgebreid ontbijt...mmm


Scones met een mespuntje gezouten boter. Nog een beetje warm en niet droog, vers uiteraard en niet te kruimig. Om lyrisch van te worden,... mâ zoë lekker.
Room ontbreekt wel, klein minpuntje😉

Na deze mooie ochtend kan de dag al niet meer stuk. We maken er een rustig dagje van, aan en in onze tenten. Het is echt zalig!


Ik lees wat, lig wat, niks wat.  Kijk naar wolkenformaties zoals ik deed in mijn kindertijd. De zon gaat onder en overal op de camping worden er gezellige "braaivuren" aangestoken. Linda en ik eten buiten aan het zwembad op het terras van het restaurant. We gaan op tijd naar bed. Een onweer dreigt en na een harde bliksem- en donderslag volgt aarzelend het geroffel van dikke regendruppels op het zeil. Het is erg aangenaam om in een tent in de natuur te slapen. Ik dommel zachtjes in...

Midden in de nacht word ik opgeschrikt: een luide boer, die van ergens héél diep kwam, klinkt vlakbij, buiten mijn tent. Ik sta direct stokstijf van schrik naast mijn bed. Wie was dat? Ik hoor gehijg buiten, vlakbij mijn hoofdkussen. Ik spring nu echt opzij...


Maar een luide knor, doet me opgelucht ademhalen. Het zijn die everzwijnen die deze namiddag al rond onze tenten speelden...

De volgende morgen, weer een stralende zonsopgang.  Ik maak een wandeling over de camping en zie nog meer natuurschoon:
  

 a red-billed Hornbill


Even later, na een verkwikkende douche, genieten we van het ontbijt. We lezen de hele namiddag weg, tot het tijd wordt om terug naar Potch' te gaan.






Reacties

  1. Prachtige foto's! En wat een ervaring!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is dan het voordeel van een stage in Zuid Afrika!
    En zo krijg ik ook al een beeld van wat me in december te wachten staat. Prachtige reportage Else!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Op safari (Linda)

Johannesburg: stad met vele gezichten (Linda)

Het weekend in beeld (Linda)