Op safari (Linda)




Donderdag 21 maart, vrijdag 22 maart en zaterdag 23 maart


Het is donderdag feestdag dus we profiteren ervan om er een paar dagen tussenuit te knijpen. 

Bestemming: Pilanesberg.
Wat is dat? Een natuurreservaat met een oppervlakte van 55.000 hectare waar de dieren nog in het wild leven.
Doel? Game drives om de dieren te spotten. In Pilanesberg zit de 'big five'.
Wat is een game drive? Met een vehikel door het park rijden om de 'games' = roedels van de dieren op te sporen.
Wat is de 'big five'? Dit zijn de buffel, de leeuw, de luipaard, de neushoorn en de olifant. Zij waren te voet het moeilijkst om op te jagen. Volgens onze gids zijn zij de vijf meest dodelijke dieren.
Missie geslaagd? Zeker en vast!



Zoals in de good old days: de voorruit wordt gratis gepoetst wanneer je met je auto gaat tanken en zelfs wanneer je alleen maar even passeert om naar het toilet te gaan



We bezoeken eerst nog een Afrikaans marktje ...












... waar je onmogelijk van weg kunt gaan zonder een souvenir mee te nemen



We passeren eerst nog even in Sun City ...



... iets pretparkachtigs ...



... met onze chauffeur ...









... met een zwembad ...



...  een waterglijbaan ...



... een shoppingcenter ... en nog veel meer zoals een krokodillenfarm, een golfterrein, een treintje op een railway. We hebben echter niet veel tijd en kunnen dan ook niet alles bezien ...



... want we hebben honger en klagende magen dienen nu eenmaal gevuld te worden! Ondertussen hebben we nog een interessant gesprek met onze chauffeur. Hij is aan het bijstuderen omdat deze job hem te weinig zekerheden geeft. Hij wordt betaald per opdracht en in de zomer kan hij de kost verdienen. In de winter is het echter een ander verhaal. Hij voelt zich verantwoordelijk voor zijn vrouw en zijn zoontje dus wil hij graag een stabieler inkomen.
Hij vraagt verder of er racisme is in ons land. In Zuid-Afrika neemt het soms grote vormen aan. Hij doet het pijnlijke verhaal van toen hij een auto wou gaan kopen. Hij mocht geen testrit doen omdat men er niet zeker van kon zijn dat hij zijn rijbewijs niet ergens gekocht had. Daarnaast verhoogde men de prijs van 16.000 rand naar 20.000 rand terwijl hij erbij stond.
Hij vertelt ook van de moorden die gebeuren op blanke eigenaren van grote stukken land. Hij vindt dit totaal zinloos en kortzichtig. Het is het land waar zij hun voedsel vandaan halen. Ze hebben zelf de know how niet om het land te bewerken, het voedsel te telen en beseft dat ze er een stuk afhankelijk van zijn. Hij vertelt nog veel meer en komt op mij over als een intelligente man 



Bij aankomst in het park worden we verwelkomd door deze kapoenen



We krijgen elk onze eigen tent toegewezen op een gezellige camping waar 's avonds alle barbecues worden aangestoken ...


... en ik moet zeggen: ze kan me meer dan bekoren! Pas echt gezellig wordt het wanneer het 's nachts onweert en de druppels op het dak tokkelen. Het regent niet binnen dus mijn 'raam' kan open blijven in ik ruik de zalige geur van de Zuid-Afrikaanse aarde wanneer ik zoetjesaan in slaap val



Dit noem ik nog eens een 'room with a view'



Een zalige plek om met een goed boek te vertoeven



We vertrekken op avondsafari ...



... met Walter als onze chauffeur en onze gids. Hij werkt hier al achttien jaar en heeft al heel wat gezien zoals leeuwen die hun prooi besluipen, doden en opeten. Het is een ervaren man en een goede verteller en we steken heel wat van hem op






Ook in Pilanesberg is het landschap meer dan indrukwekkend












Het is valavond en de nijlpaarden komen uit het water om gras te eten. Verder doen ze alles in het water: van slapen tot kindjes maken tot kindjes kopen. Laat je echter niet vangen door hun rustige uiterlijk: deze dieren hebben de meeste dodelijke slachtoffers op hun geweten. Ze zijn erg territoriaal en gaan ook snel in de aanval ter verdediging. Ze zien de mensen als bedreiging en niet als prooi want ze eten enkel gras en laten hun slachtoffers verder ongemoeid


















Deze impala's (een soort van antilopen) kom je overal tegen, zowel in het park als op de camping. Wanneer ik 's nachts naar het toilet moet en de deur van mijn tent open, staat mijn oprit vol met deze gracieuze dieren






Het is duidelijk dat onze chauffeur heel aandachtig is en het gedrag van de dieren goed kent. Zo kijkt hij eerst goed vooraleer hij stopt op de weg. Links en rechts van ons staan namelijk olifanten. Hij observeert hun gedrag om te zien of het veilig is, of we bijvoorbeeld niet tussen een moeder en haar jong in staan










Bewegende beelden tonen nog meer de grootsheid van deze imposante dieren ...












We kunnen zelfs een leeuw spotten, wat niet gemakkelijk is in dit seizoen wanneer het gras hoog staat. Deze jager op groot wild gaat achter een zebra aan maar krijgt hem echter niet te pakken. Jammer genoeg is hij te ver weg en valt de duisternis in om alles goed te kunnen zien 



Volle maan, ook in Pilanesberg. Met mijn GSM is het moeilijk om hier geslaagde foto's van te maken maar ik hoop hiermee toch een impressie te kunnen weergeven









Tijdens de ochtendsafari (vroeg opstaan wordt precies een gewoonte in Zuid-Afrika en we zijn dan ook stipt om 5u15 op de afspraak voor vertrek) stijgen er twee luchtballons op. Zij zullen mee in het oog houden of er onderweg iets te zien is. De hele tijd door staan de verschillende chauffeurs met elkaar in verbinding en geven ze elkaar tips waar er iets te zien is



De witte neushoorn dankt zijn naam eigenlijk aan zijn mond. Hij is een graseter waardoor zijn muil eerder breed is. Ze noemden hem dan ook de 'wide' neushoorn. Volgens de legende zou een Italiaan daar een 'white' neushoorn van gemaakt hebben. De andere, die meer een spitsere snuit heeft omdat hij bladeren eet, hebben ze dan voor het gemak maar de zwarte rhino genoemd



Zonsopgang geeft prachtige kleuren aan al dat natuurschoon









Het hartenbees, bij ons veel beter gekend als de gnoe






We kunnen niet zeggen dat we niet gewaarschuwd zijn!















Voor mijn geliefde: de plaatselijke dakwerkers









Deze man is tenminste degelijk uitgerust om op safari te gaan 😃



Hier zullen we nog verpozen, met een tasje koffie of thee en een goed boek



Impala's bij onze tent



Een reuzensprinkhaan. Ik schat dat het beest toch een 10-tal cm lang is



En deze knapperds komen ook nog even goedendag zeggen ...
















Onder indruk van alle ervaringen krijgen we bij het naar huis rijden als bonus nog dit prachtige schouwspel te zien. Het waren langs de ene kant fantastische dagen maar net hierdoor begint het gemis van mijn geliefde ook erg zwaar te wegen. Ik had dit zo graag met hem gedeeld dat het af en toe pijn deed vanbinnen. Wat hou ik toch eindeloos veel van die man ... en ik voel me gezegend met de rijkdom van de liefde die de mijne is en die van mijn geweldige gezin. Ik ben door al mijn ervaringen hier en door de afstand erg emotioneel en voel elke harteklop in mijn lichaam. En ik ben hier blij mee: ik heb het gevoel van alles veel intenser te beleven en vooral het gevoel van te léven. Ik heb een gevoel van betekenisvol te zijn, zowel voor mezelf als voor anderen. En ik weet dat het goed is. Soms kan het leven toch écht mooi zijn ...






... wat uiteraard niet wegneemt dat ik nu toch stilaan begin af te tellen naar zaterdag. Het verlangen is onnoemlijk groot om na twee maanden eindelijk opnieuw te kunnen verdrinken in zijn armen ...





Reacties

  1. Dankjewel voor deze mooie en ontroerende woorden. Zie je graag. dd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha Dirk, gebruik je eigen naam is :-)
    En voor Linda, een olifantje gekocht?
    Voor allebei, nog heel eventjes aftellen xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen olifantje, nee maar een grote kleurige vlinder voor in de tuin. Maar niet zeggen tegen Dirk want die weet dat nog niet :-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Johannesburg: stad met vele gezichten (Linda)

Het weekend in beeld (Linda)