Koffieke en thee



in "De jonge akker"...koffiebar (en méér) voor studenten en lectors. De jonge akker: weer mooi Afrikaans. Hier kunnen jonge mensen bloeien en groeien: een jonge akker...en das dus 4 keer "jong" in 3 zinnen. Zou ik een midlife-crisis hebben? "Definitely" denk ik zelf en dan hoeft niemand anders mij hierop te wijzen (dankuwel).  Buiten de campus zijn er nog meer resto's en koffiebars, waaronder "Die akker". Daar zitten Linda en ik ook weleens😉. Maar hier zijn we dus in de jonge akker op de campus. Net les gehad en nu héérlijk genieten van een terraske. Het leven kan toch schoon zijn!

"Hej, there are the students from Belgium" 3 studenten wuiven in onze richting."Willen we nog graag een les fysiologie volgen"...graag, onze koffie/thee is op, nog even afrekenen. Het is 38 rand en ik geef 100 rand. "Do you need change?" vraagt het meisje van de koffiebar. Euh, dacht het wel. "How much do you want back?" en ik zeg: "Give me 50" en zo geschiedt. Vreemd alweer voor ons, maar achteraf realiseer ik me dat 38 rand maar 2,5 euro is en dus erg goedkoop voor een grote capuccino met slagroom en een thee.






Dit is biochemie. Van studenten wordt verwacht dat ze naar de lab's komen en proeven ondergaan die ze later ook bij de patiënten zullen doen: glucosetests (niet als je diabeet bent), urinetests, respiratietests, ECG's...Zo leren ze hoe ze deze tests moeten uitvoeren, maar ook hoe het met hun eigen lichaam en gezondheid gesteld is. Lichaamsprocessen waarbij osmose en/of diffusie een rol spelen, worden hierin ook praktisch toegelicht. En zoals je op de foto kan zien, wordt er nadien een verslag verwacht. Evidence based, uiteraard!  



Een zware sanctie voor verslagen in verkeerde kassie, lijkt mij.  


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Op safari (Linda)

Johannesburg: stad met vele gezichten (Linda)

Het weekend in beeld (Linda)